Återbetalningar
Återbetalning sker endast vid inställt evenemang från Operans part, och kunden återbetalas i första hand i form av ett presentkort som skickas ut till den registrerade mailadressen som finns på det kundkontot de köpt sina biljetter ifrån. Om kunden hellre vill ha en återbetalning för biljettsumman behöver de själva kontakta kundtjänst inom 30 dagar från det att vi informerat om det inställda evenemanget. I första hand återbetalar vi kunden genom samma betalsätt som användes vid köpet av biljetten.
Biljett köpt via operan.se
Återbetalas i första hand via Swedbank Pay (vår betaltjänst online) till samma kort eller swishnummer som användes vid köpet av biljetten. Alla har i nuläget inte inlogg till Swedpank Pay, men i princip alla anställda på publik- och serviceenheten samt de publikvärdar som ibland är extraresurser i kundtjänst har tillgång till tjänsten.
I Tessitura lägger man returen mot det alternativ som stämmer överens med betalsättet i Swedbank Pay (alternativ i Tessitura börjar med Swedbank Pay och sedan följande alternativ: Swish, Mastercard, Visa, Amex, Diners club)
Kommer kunden direkt till biljettkassan för sin återbetalning så kan vi såklart återbetala dem direkt via kortterminalen. I Tessitura läggs då återbetalningen mot betalmedel "Kreditkort".
Biljett köpt i biljettkassan eller via bankgiro
Kan återbetalas direkt i biljettkassan (se ovan) alternativt genom en manuell återbetalning som sköts av ekonomiavdelningen. För att genomföra en manuell återbetalning skapar vi en utbetalningsorder, vilket du hittar i den aktuella dagens kassarapports-excel, klicka sedan på "Skapa utbet-order". Där fyller man i fullständigt namn på kund, summa för återbetalningen, namn på bank samt anger clearing- och kontonummer till det bankkonto som pengarna ska föras över till. I Tessitura läggs återbetalningen mot alternativet "Återbetalning".